MAINTENANCE

Good maintenance of the instrument improves and soothes the quality of the sound, keeps it in a healthy condition, offers longevity and increases its durability.

1.       Lubrication: it is done by dipping the instrument into oil (sesame ,mais, almond or sunflower oil and various other light seed and vegetable oils) and must remain into it for many hours, e.g for one night. When the instrument is new(the first two months) it is suggested to lubricate it  every week for a good amount of time. Oil should penetrate the pores of the reed. From then on, the instrument should be lubricated when felt dry, approximately once a month.

A tube made of PVC, with a diameter of 3cm can be used (bunged on one side). Place upright in a safe manner!

A more stable –and serious- construction can be made with a plastic container of dimensions 80x25cm and of 5cm depth. For lid, a frame with wire or plastic mesh of slightly bigger dimensions can be made. Right above the spot where we placed our construction, and at least 40cm higher, we set a d.i.y hanger with iron nails where we can hang the instrument until it drains.

Another sketchy way for lubricating our instrument could be by shutting all the holes with duct tape and place a cork plug to the side of the mouthpiece, then fill with oil and secure the instrument in an upright position.

 

2.  Do not place the instrument in its sheath right after use! If you have to, let the sheath open. But mostly try to let it rest outside its case, in order to dry smoothly from the air. Ney’s worst enemy is mold!

3. Blackening: it is a part of the natural process of ageing. The reed after completing its life circle gets dry. As time goes by, it is tarnished on the outside and blackened on the inside. Neys enter this phase after 6 months of use, starting with a brownish shade around the hole on the first node,  until its whole interior is blackened. Neither do we have to, or can do anything to reverse that. Attention should be paid to mold, which of course is something totally different. It appears as black spots, with an unpleasant smell and sadly spreads really fast. In that case, action should be taken immediately.

4. Cleaning: it takes place when lubricating the instrument. The more regularly and properly the instrument is lubricated, the better is cleaned. If for any reason we feel like cleaning it more accurately, right after it lubrication place it under the tap and pour plenty of water on its interior, without using too much pressure.

In case of mold, we can pour pure alcohol. A cheaper solution is alcoholic lotion of 95 degrees. We pour the alcohol and clean with a soft brush, like the ones used to clean a gun barrel or something similar. Even better, propolis tincture can be used due to its antifungal properties.

 

7.Mouthpieces : if the baspare is rarely removed from the reed, they “tie” together evenly and function even better, as one part, thus enhancing the sonic output.

Bull-horn mouthpieces, as animal by-products, need to be taken care of too. It is good to lubricate them regularly, at the same time the reed is lubricated. Horn has the tendency to fluctuate its volume, depending on the conditions. Sometimes it can wedge in the reed (in that case we shouldn’t force it out), or it can shrink and become loose. Then we should fill up the socket of the baspare, until it slightly wedges. For that we can use Teflon, or if we prefer something more natural, thread (plain or waxed) should work.

ΣΥΝΤΗΡΗΣΗ ΤΟΥ ΝΕΥ

Η συντήρηση του οργάνου βελτιώνει την ποιότητα του ήχου, διατηρεί το πνευστό σε μία υγειή κατάσταση, δίνει μακροζωία στο όργανο και αυξάνει τις αντοχές του.

 1.Λάδωμα. Το λάδωμα του νέυ γίνεται με την εμβάπτιση του μέσα σε λάδι (αμυγδαλέλαιο, σησαμέλαιο, ηλιέλαιο,  κ.α. φυτικά ψιλά λάδια).και πρέπει να παραμείνει εκεί για αρκετές ώρες, π.χ.ένα βράδυ.Όταν το νέυ είναι καινούριο, μέχρι τους δύο πρώτους μήνες είναι καλό να λαδωνέτε κάθε εβδομάδα και για περισσότερες ώρες. Πρέπει το λάδι να εισχωρίσει καλά μέσα στους πόρους του καλαμιού. Από 'κει και μετά το λαδώνουμε όταν δούμε ότι έιναι ξερό, περίπου μία φορά το μήνα.

Μία καλή λύση είναι ένας σωλήνας pvc 3εκ. διάμετρου,με την τάπα του στο ένα άκρο. Τοποθετείται σε όρθια θέση και πρέπει κάπου να στερεωθεί για να μην πέσει!

Μία πιό σίγουρη και σοβαρότερη κατασκευή είναι ένα πλαστικό δοχείο 80x25εκ.-βάθος 5εκ. Γιά καπάκι, τελαρώνουμε μία πλαστική σήτα σε λίγο μεγαλύτερες διαστάσεις. Ακριβώς πάνω από την κατασκευή και σε ύψος τουλάχιστον 40εκ. στερεώνουμε μία αυτοσχέδια κρεμάστρα με καρφιά  για να κρεμάμε τα νέυ μέχρι να στραγγίσουν τα λάδια.

Η πιό πρόχειρη λύση είναι να κλείσουμε με μονοτική ταινία όλες τις τρύπες και στο άκρο του επιστομίου να βάλουμε ένα φελό-τάπα. Γεμίζουμε με λάδι από την άλλη άκρη και στερεώνουμε το νέυ σε όρθια θέση.

 

2.Μετά το παίξιμο... δεν βάζουμε το νέυ στη θήκη του! Αν και αρκετές φορές 'ισως να μη βολεύει , τότε μπορούμε να αφήσουμε τη θήκη ανοιχτή. Και τις υπόλοιπες φορές, πρέπει να αφήνουμε το Νέυ να ξεκουραστεί και να στεγνώσει έξω από την θήκη, μόνο του, απ' τον αέρα. Ο χειρότερος εχθρός του Νέυ είναι η μούχλα!

3. Το μαύρισμα. είναι μία φυσική εξέλιξη του καλαμιού.Η καλαμιά αφού ολοκληρώση τη ζωή της ξεραίνεται. Με το πέρασμα του χρόνου εξώτερικά ξεθωριάζει και εσωτερικά μαυρίσει. Στο Νευ ξεκινά μετά τους 6 μήνες χρήσης, από την τρύπα στον πρώτο κόμπο ως καφετιά απόχρωση και καθώς τα χρόνια περνούν, μαυρίζει και καλύπτει όλο το καλάμι εσωτερικά. Δεν χρειάζεται αλλά και δεν μπορούμε να κανουμε κάτι για αυτό. Προσοχή όμως, υπάρχει και η μούχλα που είναι κάτι άλλο. Εμφανίζεται ξαφνικά ως μαύρες κήλιδες ,έχει δυσάρεστη μυρωδιά και απλώνεται πολύ γρήγορα. Σε αυτή τη περίπτωση πρέπει να κινηθούμε άμεσα.

4. Καθαρισμός γίνεται έτσι κι αλλίως όταν το όργανο λαδώνεται. Όσο πιό τακτικά και σωστά λαδώνεται τόσο καλύτερα καθαρίζεται. Εάν για κάποιο λόγο θέλουμε να το καθαρίσουμε καλύτερα, μπορούμε αμέσως μετά το λάδωμα να του ρίξουμε εσωτερικά άφθονο νερό κάτω από τη βρύση, χωρίς όμως υπεβολική πίεση. 

Στην περίπτωση της μούχλας ρίχνουμε καθαρό οινόπνευμα. Μία πιό οικοκονομική λύση είναι η αλκοολούχος λοσιόν 95 βαθμών. Ρίχνουμε λοιπόν το αλκοόλ και καθαρίζουμε με το μαλακό βουρτσάκι καθαρισμού κάνης όπλου ή κάτι αντίστοιχο.        Μία καλύτερη λύση στη μούχλα είναι το βάμμα πρόπολης το οποίο λειτουργεί και προληπτικά στην αποφυγή δημιουργείας μύκητων.

6.Τα επιστόμια.      Όσο πιό σπάνια αφαιρούμε το baspare από το καλάμι τόσο καλύτερα δένουν το ένα με το άλλο και λειτουργούν σαν ένα σώμα, βελτιώνοντας την απόδοση του ήχου.

Τα κεράτινα επιστόμια ,ως ζωικά υλικά, χρειάζονται και αυτά την προσοχή τους. Καλό έιναι να λαδώνονται τακτικά. Όταν λαδώνεται και το νέυ. Επίσης ,το κέρατο αυξομειώνει τον όγκο του ,ανάλογα με τις συνθήκες. Κάποιες φορές σφηνώνει μες το νέυ (δεν πρέπει να το ζορίζουμε γιά να βγεί) και κάποιες φορές συρικνώνεται και έρχεται χαλαρό. Στην περίπτωση αυτή πρέπει να γεμίσουμε την υποδοχή του baspare που εισέρχεται στο νέυ, ώστε να έρθει ελαφρά σφηνωτό. Το καλύτερο υλικό για αυτή τη δουλειά είναι το υδραυλικό τεφλόν, αν θέλουμε κάτι πιό φυσικό, η κλωστή ή η κεροκλωστή ,είναι κάποιες  λύσεις.